EN KR

FAQ

Jakie uprawnienia są potrzebne, żeby móc latać samolotem?

Żeby móc latać samolotem ultralekkim niezbędne jest uzyskanie Świadectwa Kwalifikacji pilota samolotu ultralekkiego (UACP) z uprawnieniem do pilotowania samolotu ultralekkiego lądowego UAP(L). Szkolenie do uzyskania tego uprawnienia obejmuje zajęcia teoretyczne (mogą być prowadzone w formie e-learningu) oraz 28h zajęć praktycznych (lotów).

 

Według przepisów posiadając UACP możemy lecieć samolotem UL, którego MTOW (maksymalna masa startowa) nie przekracza 495kg (lub w niektórych przypadkach 600kg) i zabiera na pokład nie więcej niż dwie osoby.

 

Ile kosztuje zdobycie uprawnień i ile czasu to zajmuje?

W zależności od ośrodka wyszkolenia ceny szkolenia do uzyskania świadectwa kwalifikacji UACP kształtują się w zakresie od 13000zł do 15000zł.

 

Kiedy można latać samolotem ultralekkim?

Samolotem ultralekkim ze świadectwem kwalifikacji można latać w ciągu dnia (pół godziny przed wschodem słońca i pół godziny po zachodzie słońca). Samolot ultralekki może zostać również dopuszczony do lotów nocnych VFR, pod warunkiem posiadania specjalnego wyposażenia. Oferowane przez nas samoloty mogą zostać dopuszczone przez Urząd Lotnictwa Cywilnego do lotów nocnych.

 

Na jakim paliwie latają samoloty samoloty ultralekkie?

Samoloty ultralekkie wyposażone są w silniki ROTAX. Producent zaleca używanie paliwa samochodowego bezołowiowego PB95 lub PB98 lub można również stosować paliwo lotnicze AVGAS.

 

Co ile trzeba wykonywać przeglądy serwisowe i gdzie je można wykonać?

Nowy samolot wymaga pierwszego przeglądu po 25h. Następne przeglądy wykonywane są odpowiednio po 100h, 200h, 300h itd. Interwał obsług serwisowych wynosi 100h lub rok, w zależności co następuje wcześniej.

 

Przegląd samolotu można wykonać we wszystkich aeroklubach na terenie całej Polski.

 

Czy mogę latać po całej Unii Europejskiej?

Uprawnienia pilota oraz dokumentacja samolotu wydane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego uznawane na terenie całej Unii Europejskiej.

 

Ile jest w Polsce miejsc, gdzie można wylądować samolotem ultralekkim?

Jest ich ponad 500, poniżej zamieszczamy mapkę lądowisk w Polsce:

 

 

Mam swoją dużą działkę. Czy mogę na niej lądować?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami samolotem ultralekkim można lądować na zgłoszonych lotniskach, lądowiskach oraz na nieruchomościach własnych lub za zgodą właściciela takiej nieruchomości.

 

W jaki sposób można kupić samolot?

Samolot może zostać zakupiony bezpośrednio przez klienta lub za pośrednictwem instytucji finansującej w formie leasingu. W tym zakresie współpracujemy z kilkoma towarzystwami, które mogą przygotować niezobowiązujące oferty finansowania. Koszty związane z zakupem samolotu stanowią koszt w prowadzeniu działalności gospodarczej, dodatkowo od samolotu można odliczyć cały podatek VAT.

 

Jaki jest czas oczekiwania na nowy samolot?

W związku z tym, że każdy samolot produkowany jest wg indywidualnego zamówienia klienta, fabryka nie posiada stanów magazynowych. Okres oczekiwania na nowy samolot wynosi ok. 3-6 miesięcy. Prosimy o kontakt w celu sprawdzenia aktualnych terminów dostaw w fabryce.

 

Czy mogę kupić samolot na firmę?

Oczywiście, że tak. Średnio co drugi samolot w Polsce zarejestrowany jest właśnie na firmę. Pod względem podatkowym, od samolotu i paliwa do samolotu można odliczyć pełny podatek VAT. Samoloty ze względu na optymalizację struktury kosztowej najczęściej finansowane są w formie leasingu operacyjnego.

 

Czy od samolotu ultralekkiego można odliczyć podatek VAT?

Tak, przy zakupie samolotu ultralekkiego do prowadzenia działalności gospodarczej można odliczyć podatek VAT w całości. Pełne odliczenie podatku VAT dotyczy również paliwa do samolotu ultralekkiego.

 

Czy przy zakupie samolotu mogę liczyć na pomoc przy jego rejestracji?

Z naszej strony zapewniamy pełną pomoc, niezbędną przy rejestracji nowego samolotu.

 

Czy przy zakupie zapewniane jest przeszkolenie na typ?

zapewniamy nowemu właścicielowi przeszkolenie na typ, tak by jako pilot czuł się w samolocie komfortowo i bezpiecznie.

 

Jakie są roczne koszty ubezpieczenia samolotu?

Obowiązkowym ubezpieczeniem samolotu jest ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej OC. Aktualnie roczny koszt ubezpieczenia OC wynosi ok. 1600 zł.

 

Czy istnieje możliwość zakupu używanego samolotu?

W naszej firmie istnieje możliwość zakupu używanego samolotu.